ریتم آهنگ

نقد و بررسی کارت های صوتی SSL 2 و SSl 2+

نقد و بررسی کارت های صوتی SSL 2 و SSl 2+

نقد و بررسی کارت های صوتی SSL 2 و SSl 2+

اسم و صدای برند Solid State Logic در یک کارت صدای ارزان قیمت؟

کارت های صدای SSL 2 و SSL 2+ از محصولات سورپرایز کننده ی نمایشگاه NAMM که در ژانویه ی امسال برگزار شد بودند. کارت های صدای جمع و جور با کانکشن ها و ویژگی های حرفه ای که صدای منحصر به فرد SSL را با قیمتی ارزان وعده می دهند.

روی کاغذ چنین گفته شده است و صدایی که این محصولات ارائه می دهند در مقایسه با قیمتی که دارند موجب شد این کارت های صدا در نمایشگاه NAMM حسابی سر و صدا به پا کنند. با این حال سوال مهمی که شاید کمتر پرسیده شده این است که: چرا اینقدر طول کشید تا SSL چنین محصولی را بسازد؟ برای مثال کمپانی Focusrite سال های زیادی است که کارت های صدای حرفه ای با قیمت مناسبی را عرضه می کند و مدل های جدید کارت های صدای این برند کاراکتر پری امپ های میکروفن ISA که در استودیوی معروف AIR Studios استفاده می شوند را به کاربر ارائه می دهند.

همچنین کارت های صدای نسبتا ارزان قیمت کمپانی Audient صدای کنسول های معروف این برند را دارد. صدای منحصر به فرد Neve – رقیب بزرگ SSL از زمان های قدیم – هم در محصولات زیادی دیده می شود، از جدیدترین کارت های صدای Steinberg گرفته تا محصولات خود کمپانی Neve.

سپس برندهای بزرگی مانند UA، Trident، EMI، API و… را داریم. این ها صداهایی هستند که همه ی ما تمایل استفاده از آن را داریم، اما این صداها علاوه بر تجهیزات گران قیمت، در سخت افزارها و نرم افزارهای ارزان قیمت مدرن هم وجود دارند. پس ایده ای که SSL به سراغ آن رفته به هیچ وجه چیز جدیدی نیست، اما چرا این دو کارت صدا از SSL تا این حد سر و صدا به پا کرده اند؟ این کارت های صدا چه چیزی جدیدی را به مخاطب ارائه می کنند و چه چیز خاص و منحصر به فردی در صدای Solid State Logic وجود دارد؟

برای بسیاری از افراد این صدای دقیق، پرحجم و کمی پرخاشگرانه ی کنسول 4000 E از SSL در اوایل دهه ی 1980 بود که صدای این دهه را تعیین کرد؛ سپس کنسول G-series عرضه شد که صدای ملایم تری داشت. صدای کنسول 4000 در این کارت های صدای جدید با یک دکمه قابل دسترسی است که شاید خیلی ساده انگارانه به نظر برسد – دسترسی به صدای یک دهه تنها با یک دکمه – اما SSL ادعا می کند که این کارت های صدا به شکلی طراحی شده اند که این صدای منحصر به فرد را ایجاد کنند.

اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به مشخصات کلی این محصولات داشته باشیم. مدل SSL 2 با قیمت 219 دلار و مدل 2+ با قیمت 289 دلار عرضه شده اند و اصلی ترین تفاوت آن ها در این است که مدل SSL 2 دارای دو ورودی و دو خروجی می باشد، اما در مدل 2 + شاهد دو خروجی بیشتر، ورودی/خروجی MIDI و یک خروجی اضافه ی هدفون هستیم (با این دو خروجی هدفون می توانید میکس های مختلفی را مانیتور کنید).

بجز این موارد ترکیب ورودی ها، کیفیت ساخت و مشخصات هر دو کارت صدا مشابه است و هر دو دارای ورودی های کومبوی mic/line با آپشن های Hi-Z برای سوییچ کردن بین سیگنال های بیس و گیتار یا سینتی سایزر و درام ماشین ها هستند. فانتوم پاور +48v هم امکان استفاده از میکروفن های کاندنسر و داینامیک را میسر می سازد. پایین این سوییچ ها مترهای peak level، دکمه های تنظیم گِین و دکمه های 4k که بعدا راجع به آن صحبت می کنیم قرار گرفته است.

خروجی ها برای هر دو کارت صدا از نوع جک استاندارد هستند، اگرچه دو خروجی اضافه ی مدل 2 + کانکتورهای فونو هستند. با خروجی هدفون اضافه ی مدل 2 + یک دکمه ی چرخشی دیگر به پنل جلوی این مدل اضافه شده که برای کنترل لِول این خروجی هدفون اضافه شده است.

هر دو مدل کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند؛ طراحی آن ها نیز حالتی قدیم و کلاسیک دارد که یادآور پیشینه و میراث برند SSL است. همه چیز در این دو مدل حالتی کاملا حرفه ای دارن و حس کارت های صدای گران قیمت را به شما القا می کند.

با تست این دو کارت صدا به جرات می توانیم بگوییم که صدای آن ها فوق العاده است و با کارت های صدایی که دو برابر از آن ها گران قیمت تر هستند برابری می کنند. همان طور که انتظار می رود صداقت و جزئیات صدا بالاست. برای ضبط هم صدای شفافی از این کارت های صدا خواهید گرفت و نویز قابل توجهی به سیگنال شما اضافه نخواهد شد. حالا به بررسی دکمه ی 4K می پردازیم.

در اینجا شاید کمی نا امید شوید، مخصوصا اگر انتظار داشته باشید با فعال کردن حالت 4k اثر عجیبی در صداها ایجاد شود؛ کاراکتر 4k چیزیست که بسیاری افراد روی آن اختلاف نظر دارند و تاثیر آن تعریف مشخصی ندارد؛ آیا صدا را برجسته تر می کند؟ بله. آیا زنگ بخش high-end را افزایش می دهد؟ بله. آیا تغییر آن خیلی محسوس و قابل توجه است؟ نه واقعا، اما داشتن این کاراکتر خوب است.

مارکت کارت های صدا در این بازه ی قیمتی بسیار شلوغ است و پیش تر به برندهایی اشاره کردیم که کارت های صدای باکیفیتی را با قیمت مناسبی عرضه می کنند. پس SSL به یک مارکت شلوغ وارد شده، اما نام برند SSL بدون شک در هر شرایطی توجهات را به خود جلب می کند و البته کیفیت این کارت های صدا هم ثابت می کند که این مورد توجه قرار گرفتن بی دلیل نیست؛ این مدل ها کیفیت ساخت خوبی دارند، فوق العاده صدا می دهند، دکمه ی 4k دارند و هزینه ای که برای این کارت صدا پرداخت می کنید در برابر نام برند SSL بسیار ناچیز است (شک نکنید که مردم برای این برند خیلی بیشتر از این ها حاضرند خرج کنند).

ممکن است این دو محصول شروعی برای عرضه ی کارت های صدای دیگری از این برند باشد، شاید مدل هایی با کانکشن های بیشتر. جمعیت زیاد افرادی که استودیوهای هیبریدی دارند قطعا از این که بتوانند سینتی سایزرهای کمیابشان را با پری امپ های باکیفیت SSL و کاراکتر 4000 به کامپیوترشان متصل کنند استقبال خواهند کرد.

آیا این دو محصول از SSL برای شما مناسب هستند؟ اگر تازه کارتان را شروع کرده اید هردوی این مدل ها می توانند انتخاب فوق العاده ای باشند؛ حتی اگر از کارت صدای دیگری استفاده می کرده اید و به دنبال ارتقا دادنش هستید این دو مدل برای شما مناسب هستند.

نقاط قوت

+ مانیتورینگ فوق العاده و صادقانه
+ دکمه ی 4k به صدا کاراکتر می دهد
+ کیفیت ساخت عالی
+ مسیر سیگنال فوق العاده نسبت به قیمت محصول
+ مجموعه نرم افزاری عالی

نقاط ضعف

– شاید بعضی ها خروجی های RCA روی +2 را نپسندند

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”